Joensuun pyöräilypulmat

Monille olisi tärkeää edistää kevyen liikenteen edellytyksiä Joensuussa.

Yksi tapa kevyen liikenteen edistämiselle on kerätä pulmakohdat tähän karttaan, jotka voidaan koota väliajoin ja lähettää teknisille palveluille.

Pienet turvallisuutta ja mukavuutta lisäävät parannukset madaltaisivat kynnystä lähteä pyöräilemään.

Tällä tavalla voimme myös vähentää yksityisautoilua, sekä parantaa esteettömyyttä muille käyttäjille.

Mainokset

11 kommenttia »

  1. henna.middeke@wippies.fi said

    Kajaanintien vaihduttua Koulukaduksi on yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä liian kapea, ja usein pyöräilijät ajavatkin autotiellä. Siihen kohtaa toivoisi omaa pyöräkaistaa tai ainakin leveämpi pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain. Toivoo Henna

  2. Kristiina Isaksson said

    Näin maaseutu joensuulaisena olis mukava kun keskustaan tulessa voisi lainata/vuokrata pyörän (myös lapsille) ja ajella sillä pitkin kaupunkia ja joen rantoja. Ei tarvitsisi aina ajaa autoa ja pääsisi tutustumaan omaan kotikaupunkiin paljon paremmin. Nyt ei millään viitti 4 ihmisen pyöriä peräkärryllä rahdata kaupunkiin
    ….visio/unelma/toive…bussilipun hintaan sisältyisi vaikka 5 tunnin pyörävuokra…jäisi omat autot varmasti pihaan ja bussimatkustus lisääntyisi.
    KI

  3. Hanna Holm said

    Karsikko – Kulho väli on aika kauhea paikka ajaa. Erityisesti, jos on pieni ihminen kyydissä mukana ja tukkirekat viilettää ohitse. Sekin jo parantaisi tilannetta, jos kaupungin rajalle saakka olisi pyörätie. 🙂

  4. Koulukadun pyörätie, josta Henna jo mainitsikin, on ehdottomasti korjattava. Paitsi että se on kapea, sen päällyste on kuoppainen ja epätasainen ja se viettää vilkkaalle autotielle. Pelottaa ajaa siinä, varsinkin lapsen kanssa.

  5. alainminguet said

    Näkisin hyvin, että Koulukatu muuttuisi kolmekaistaiseksi, jolloin jalkakäyttävä vapauttuisi kävelijöille ja olisi tilaa pyöräkaistalle. Muistaakseni asia on ollut jo esillä aikaisemmin, muttei ole toteutettu/on vireillä. Lisäksi jäävistä autokastoista keskimäinen ei olisi kaksisuuntainen, vaan puolen korttelin pituudella varattu väsemmälle kääntyville. Se saattaisi helpotta tien ylittämistä suojateillä.

  6. tlinjama said

    Hyvä idis koota yhteen näitä!

    Papinkadun ja Sepänkadun kulmaus (Väisälän veljesten talon kulma). Eikö ruutukaavan eteläpäädyn S-N-suuntaisia katuja voisi muuttaa yksisuuntaisiksi?

    Valoristeys Suvantosillan päässä on hankala, jos tulee Niinivaaralta, ylittää kadun liikennevaloissa, kaartaa valotolpan oikealta puolelta sillalle päin. Pyörätie on valojen kohdalta liian kapea. Metrin levennys pyörätiehen tähän kohti ja ajomukavuus lisääntyisi kivasti.

    Jos Koulukadun pohjoispään jalkakäytävissä olisi kaiteet, olis vähän kivempaa pyöräillä. Myös Suvantosillan pyörätien vois erottaa ajoradasta kaiteilla.

    • Juhana said

      Suvantosilta-Suvantokatu-tapauksesta: kuten sanottua, valotolpan oikealta puolelta, suojatien kautta kiertäminen on liian hankalaa ja talvella myös vaarallista (liian kiemurainen ajolinja). Ainut järkevä ja turvallinen linjaus mielestäni kulkee liikennevalo-opastimen jälkeen suoraan ajoradalle suojatie ohittaen. Tämä on myös ainut tapa päästä ajoissa autoletkan eteen, ettei joudu heti Suvantokadun kapeilla ensimetreillä kiilatuksi.

      Mielestäni nykyinen järjestely osoittaa lähinnä sen, että kukaan liikennesuunnittelija ei ole edes vakavasti tarkoittanut, että pyöräilijät jatkaisivat Suvantosillan jälkeen Suvantokadun ajoradan oikeassa laidassa. Tämä on kuitenkin nykyoloissa ainut hyväksyttävä ratkaisu, joten merkinnöillä tulisi opastaa pyöräilijät ajoradan sivuun jalkakäytävän sijaan. Tämä tapahtuisi katkoviivatyyppisellä linjauksella mainitsemallani tavalla (liikennevalon ja valotolpan välistä), mielellään vielä pyöräilijöille omilla liikennevaloilla, joissa on vähintään nykyisiä jalankulkijoiden vihreitä vastaava tai hiukan pidempikin etu autojen vihreisiin nähden.

      Seuraavat ongelmat tulevat tietenkin sitten Koulukatua lähestyttäessä, mutta tällä turvattaisiin järkevä kulku ainakin Kauppakadun risteykseen saakka.

  7. Kikedi said

    Pyöräkaistat keskustaan….että voi ajaa TÄYSII!

  8. Aktiivityömatkapyöräilijä said

    Tämä koskee kaikkia risteyksiä, joissa kolmiolla varustettu sivutie yhtyy päätiehen, jonka rinnalla kulkee kevyen liikenteen väylä.

    Joensuussakin noudatetaan ilmeisesti jonkinlaista yleisohjetta, jonka mukaan suojatien/pyörätien jatkeen ja päätien väliin jätetään auton menevä rako. Näin on tehty vaikka väkisin siitä huolimatta, että kevyen liikenteen väylä ei edes osu maalattuun suojatien (esim. Utrantiellä).

    Ajatus järjestelyn taustalla on tietenkin ymmärrettävä, mutta kun se ei toimi. On hyvin yleistä, että kolmion takaa tuleva suojatietä ylittävä autoilija ei siinä kohtaan vielä koe/muista/ymmärrä olevansa väistämisvelvollinen mihinkään suuntaan. Ympärilleen vilkuilu alkaa vasta kun lähestytään ajoradan reunaa.

    Tätä asiaa on käsitelty monella muullakin foorumilla. Yksi ratkaisu olisi siirtää suojatie/pyörätien jatke lähemmäksi ajorataa ja rakenteellisesti osittaa selkeästi, että kolmion takaa tulevien autojen odottelupaikka on suojatien takana. Lumipenkat ym. näköesteet tulee tietenkin hoitaa siten, että suojatien takaa on mahdollista nähdä ajoradan liikenne.

    Kääntyvän ajoneuvon kuljettajan olisi myös helpompi havaita risteystä ylittävä kevyen liikenteen kulkija, kun tämä olisi lähempänä kääntyvän näkökenttää.

    Valitettavasti kaupunkissa näyttää tälläkin hetkellä olevan liikenneväylähankkeita, joiden suunnitelmissa toistetaan tätä samaa virhettä.

  9. Tapio Tikkala said

    Hieno idea Alain!

  10. Vehkalahdelta keskustaan said

    Ylisoutajansiltaa odotellessa: turvallisuutta parantaisi jo se että Suvantosillan kaiteita korotettaisiin. Varsinkin talvella, liukkaalla ja paksun lumen päällä silta tuntuu turvattomalta. Tämän takia on jo tapahtunut onnettomuuksia, toivottavasti asia korjataan ennen seuraavia!

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: